wonen rond New York?

  • Nansietje

    Pfff, wat een moeilijke keuzes kan een mens voor komen te staan.

    Ik ben nieuw hier op het prikbord en hoop wat adviezen en ervaringen van andere mensen te horen.

    Mijn man kan in New York gaan werken voor onbepaalde tijd. Nou kunnen we ervoor kiezen om hem een halve maand daar te laten wonen, maar uiteraard kunnen we er ook voor gaan om met het hele gezin naar The States te vertrekken.

    We staan echt nog aan het begin van alle ontwikkelingen, dus weten zelf ook nog niet exact alles.

    Wij hebben een gezin met 2 puberende dochters en huisdieren.

    De kids roepen natuurlijk al dat ze niet willen, want hun vriendinnen…….

    Zelf zijn we verkocht aan Amerika. New York zijn mijn man en ik al geweest en we zouden volgend jaar met de meiden nog een keer gaan. Florida zijn we nu voor de 6e keer op vakantie geweest, waar we nog steeds niet uitgekeken zijn en elke keer een thuis gevoel hebben als we geland zijn. Ook de meiden van ons zijn helemaal gek van Amerika en vinden het in Florida heerlijk.

    Nu is Florida natuurlijk heeeel anders dan New York.

    We zouden dan in de omgeving (max 45/60 minuten vanaf New York) willen gaan wonen), maar welke kant moet je op gaan? Waar zitten er goede scholen. Moet je voor een internationale school gaan of juist een gewone school. Hoe zit het met huisdieren meenemen, hoe is het permanent wonen daar, al dit soort vragen dwarrelen door ons hoofd.

    Ik heb altijd geroepen heel graag in Amerika te willen wonen, nu krijgen we de kans en ga je toch twijfelen. Je voelt je schuldig tegenover de kinderen en ook tegenover mijn ouders die hier dan achter bijven. Ik ben enig kind, dus ze hebben dan geen andere kinderen meer die dichtbij wonen. Nu is er gelukkig Skype en mail, waarmee je makkelijk contact kunt hebben. En ook de vliegafstand is te overzien. Alleen als er iets met mijn ouders mocht gebeuren, we zijn er niet binnen een uur……

    Ben benieuwd naar reacties/ervaringen/adviezen. Alles is welkom!

  • queens ny

    Tja, wat verwacht je van dit forum. De meeste forumleden wonen in NL of BE. Zij delen hier hun ervaringen over New York omdat ze er een aantal keer geweest zijn en niet genoeg van de City kunnen krijgen. De meesten zijn amper buiten Manhattan geweest laat staan rondom New York. Dus kortom veelal vakantiegangers en geen emigranten. Veel van jou vragen gaan over emigreren. Misschien dat je hier antwoord krijgt maar volgens mij zijn er andere bronnen die je hierop beter antwoord kunnen geven.

    Het enige dat ik kan zeggen dat als mij een goede kans geboden word om een aantal jaar in New York te gaan wonen en werken ik die met beide handen zou aanpakken. Zodra ik op JFK land voel ik mij thuis. Soms moet je gevoel voor de rede laten gaan, alleen wanneer.

  • marian.

    ik zou ook niet aarzelen…maar ja, een gezin brengt wel verantwoording met zich mee, net als huisdieren…

    Inderdaad, waar goede scholen zijn, dat kunnen wij je waarschijnlijk niet vertellen, daar zul je een ander forum voor moeten zoeken, maar dat is er vast wel…

    wat huisdieren betreft, die moeten waarschijnlijk in quarantaine….toen ik serieus overwoog om naar het buitenland te gaan, heb ik dan ook jaren geen dieren over de vloer gehad…ik ben nooit echt zover gekomen en heb nu weer 2 katten rondlopen.

    je zult de wetten van de VS op moeten zoeken en afwegen wat zwaarder weegt, meenemen of hier onderbrengen.

    Je dochters gaan daar vast ook wel wennen…hoe oud zijn ze?

    en in welke buurt wonen ….tja, New Jersey is betaalbaar. Zelf zou ik zoeken in Upper West…maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken…

    wat een moeilijke keuzes, zeg! Hou ons maar op de hoogte, er zitten hier veel die stiekem een beetje jaloers op je zijn, al is het heel anders als je ineens over dit soort dingen na moet gaan denken…

  • Jet

    Hallo Nen,

    Ik heb 2,5 jaar met veel plezier in NY, nou ja, New Jersey gewoond. We hadden toen nog geen kinderen dus dat maakt wel een groot verschil.

    Ik heb je een privé bericht gestuurd.

    Groet, Jet

  • estherderksen

    Hoi Nen,

    Wat is de prognose, hoelang ga je daar wonen? Is het tijdelijk? Dan zal ik kiezen voor een internationale school. Dan kunnen jullie kinderen makkelijker terug.

    Ook wanneer jullie kinderen in Nederland willen gaan studeren dan is het verstandiger om te kiezen voor een internationale school.

    Gaan jullie je daar vestigen dan is de keuze voor een goede plaatselijke school beter. Ze intergreren dan beter in de maatschappij en zijn dan al meer gewoon aan het schoolleven daar als ze gaan studeren.

    Volgens mij is er in NY ook een Nederlandse school. Ik weet dat haast wel zeker, een aantal jaar geleden heb ik daar gesolliciteerd. Waar en hoe dat weet ik niet meer precies.

    Overleg met de school waar de kinderen nu zitten, die kennen de kinderen waarschijnlijk goed en kunnen een goed advies geven.

    Groetjes en heel veel succes!

    Esther

  • Nansietje

    Bedankt voor de reacties!

    De prognose is voor langere tijd.

    Als je het nu met de kids erover hebt, willen ze echt niet……daardoor ga je je weer schuldig voelen.

    En ook voor mijn ouders vind ik het nog steeds erg moeilijk. Als er iets gebeurd, kan ik er niet continue voor ze zijn.

    Zelf zou ik heel graag willen! Maar deze 2 punten blijven mijn gevoel tegenhouden.

  • PeterNY

    Ik woon sinds 2009 op Long Island met mijn vrouw. In de VS wonen is niet iets wat ik zonder meer zou aanraden. Je moet een aantal zaken goed op een rijtje krijgen.

    1: Welk visum krijgt je man? L1: dan mag jij ook werken (in deeltijd/voltijd) en kun je door voor een vaste verblijfsvergunning op termijn (waarmee je niet meer afhankelijk bent van de werkgever). H1B: niet doen: jij mag niet werken / geen vrijwilligerswerk doen en een vaste verblijfsvergunning kan heel lang duren.

    2: Wat wordt er aan kosten vergoed? Verhuizen? Sociale premies NL doorbetaald? Bezoek aan NL ieder jaar voor gezin? Makelaarskosten in NY/NJ/CT? Wat is de pensioenregeling? Wat is het netto-inkomen van de baan van je man? Betalen ze terugkeer naar NL in het geval van ontslag of terugplaatsing?

    3: Waar gaat je man precies werken? Dat is van belang voor de locatie van je appartement / woning (afhankelijk van het inkomen in Manhattan of een van de andere stadsdelen of misschien wel in CT / NJ / NY rondom NYC)?

    4: Hoe oud zijn de kinderen? Daarop gebaseerd moet je ook de woning bepalen: waar je woont bepaalt waar je kinderen naar school gaan in de VS: daar heb je geen vrije keuze in wat betreft het openbaar (betaalbare onderwijs): daar zit enorm veel kwaliteitsverschil in namelijk: van heel erg goed naar heel erg slecht: voorbeeld: http://projects.nytimes.com/new-york-schools-test-scores.

    5: Gaat je man alleen op kantoor werken in de stad / buitenwijken of moet hij ook veel de weg op of zelfs het vliegtuig in? Dat bepaalt ook de locatie: dan wil je graag dicht bij grote wegen / de trein en/of een grote luchthaven wonen (EWR, JFK, LGA).

    6: Wat is belangrijk in je leven: het kost aardig wat tijd om je aan de VS aan te passen wanneer je er woont (taal, cultuur, gewoontes, eten, voorzieningen).

    7: NYC en omgeving zijn erg duur (direct: hoge kosten boodschappen / verzekeringen / tol / loonbelastingen / benzine / huur / woningen / OZB en indirect: eigen woningbezit is vaak erg kostbaar vanwege de VVE-bijdragen maar ook vanwege de ouderdom van de huizen: vaak jaren 50 en 60 dus veel verval en onderhoud, termieten en ander ongedierte behandeling bijvoorbeeld).

    8: Wat is de beoogde ziektekostenverzekering van je man: hoeveel zelf bijbetalen iedere 2 weken / maand, lage of hoge eigen bijdrage (eigen risico), maximale kosten enzovoorts, wat is inclusief voor de kinderen.

    9: Wat is de beoogde pensioenregeling van je man: IRA, 401K, middenloon, eindloon enzovoorts (erg belangrijk in de VS: er bestaat wel een AOW maar die is minimaal), eigen bijdrage versus werkgeversbijdrage.

    10: Wat is de beoogde tandartsenverzekering: hoeveel zelf bijbetalen iedere 2 weken / maand, lage of hoge eigen bijdrage (eigen risico), maximale kosten enzovoorts, wat is inclusief voor de kinderen.

    11: Wil je in een gemengde wijk / buurt / gemeente wonen of juist in een blanke wijk / buurt / gemeente (sommige mensen vinden gemend leuk maar andere mensen vinden blank fijner: geen oordeel).

    Enzovoorts.

    Mocht je nog vragen hebben dan kun je me een bericht sturen.

  • PeterNY

    Nog een andere belangrijke kwestie is vrije tijd:

    1: Hoeveel vrije dagen krijgt je man (in de VS is dit meestal: vakantiedagen en zelf in te zetten feestdagen)? Zonder veel vrije dagen is er weinig aan om met een gezin in de VS te wonen.

    2: Wat is de overwerkcultuur: veel mensen in de VS werken 60 tot 70 uur per week: dan heb je weinig aan je vader als kind zijnde denk ik dan.

    3: Wat is het vakantiedagenbeleid: moet je eerst dagen op sparen (bijvoorbeeld iedere maand anderhalve dag) om ze dan naar eigen invulling in te zetten (in overleg met de baas) of zijn er verplichte vakantieperioden (dat is soms ook het geval bij sommige werkgevers)?

    4: Bij sommige banen krijg je pas na een jaar vrije dagen dus dat is ook weer zoiets.

  • PeterNY

    Bij de bepaling van de woonlocatie is het ook van belang vast te stellen of je wel of geen auto's neemt: parkeerplek is vaak een drama in NYC (in vrijwel alle stadsdelen) en tijdrovend (bijvoorbeeld een straatparkeerplek te vinden in de avond) of erg duur (parkeerplek huren).

  • PeterNY

    NJ is niet zonder meer betaalbaar: de OZB is daar super hoog en de huizen erg klein en prijzig op redelijke reisafstand van Manhattan. Meer informatie: http://www.nj.com/news/index.ssf/2012/05/politifact_nj_lou_greenwald_sa.html. Dit probleem speelt ook op Long Island: http://litaxes.blogspot.com/2011/05/long-island-property-taxes-out-of.html (graafschappen Nassau & Suffolk) en in graafschap Westchester: http://realestate.msn.com/article.aspx?cp-documentid=23282372.