geldigheid paspoort

• jacqueline

Hallo allemaal,

ik heb net mijn paspoort is ingekeken en zie tot mijn schrik dat deze tot november dit jaar geldig is, zover als ik kan zien dien je een geldig paspoort te hebben en hoeft deze niet nog 3 maanden bij terugkomst geldig te zijn.

kan iemand me helpen?? het is gemaakt in 1999?? dit is toch ook geen probleem?

help!!!

gr. jacqueline

• Aïda

Ik zou het voor de zekerheid even navragen maar er voorlopig nog geen slapeloze nachten over hebben. In 2001 zijn wij ook gegaan op een paspoort wat ná terugkomst nog een week of 3 geldig zou zijn. Geen enkel probleem.

Er is wel weer wat nieuws dat misschien interessant is als je bijvoorbeeld vólgend jaar weer zou willen gaan. Paspoorten afgegeven vanaf oktober 2004 moeten biometrische gegevens hebben. Als die dat niet hebben moet je een (duur) visum aanvragen. Dus als je volgend jaar nog eens naar Amerika wilt gaan zou ik in september (september of november maakt tenslotte ook niet zoveel uit) alvast een nieuw paspoort regelen.

• juliana

ik moet denk ik ook mijn paspoort verlengen voordat ik ga

maar wat lees ik nu over biometirsche gegevens? betekent dat dan dat je als je hem nu verlengt dat je dan in oktober weer moet?

• Aïda

Nee, nee, als je paspoort in of na oktober is afgegeven moeten er biometrische gegevens in. Als je dus vóór oktober een nieuw paspoort hebt (zonder die gegevens dus) kun je er gewoon 5 jaar mee reizen. Zo hebben ze het mij tenminste uitgelegd.