NYC: véél vragen...

• Ellentje

Hallo iedereen,

Ik zou doodgraag naar NYC reizen volgend jaar in september.

Maar ik twijfel nog steeds of ik het nu vlucht los en hotel los moet boeken, heeft er iemand ervaring met Jan Doets?

Ikzelf woon te Belgie, en ziezo zijn de reizen naar NYC hier bij de Touroperators véél te duur. Vandaar dat ik overwoog om eens te gaan horen bij Jan Doets.

Ik wilde even bevestigd krijgen of het ik het bij het juiste eind heb, als ik zeg dat je toch een goeie 2000 Euro betaald voor 2 personen, 10 dagen NY (8 nachten) en een vlucht van ongeveer 350 Euro pp (als dit al haalbaar is??).

Ik heb totaal geen idee van de prijzen…

Volgende vraag: Ik zie ook veel Icelandair staan en dergelijke via vliegwinkel.nl, is dit aan te raden, of zeggen jullie: beperk je enkel tot KLM of Delta Airlines?

3e vraag: Indien ik de vlucht en het hotel boek, waar kan ik dan volgende dingen separaat boeken: ticket Empire State Building, NY Pass of Metro Pass (wat is het beste?) , zo'n sightseeing double decker bustour?, een helicoptervlucht, een harlemtour op zondag, een boottocht naar Statue of Liberty eventueel via Internet een Broadwayshow meemaken, ik ben al eens een kijkje gaan nemen op www.ticketmaster.com, maar ik kan er helaas niet goed aan uit… moet je hier ergens sorteren ofzo op iets?

4e vraag: Kan je in september een t-shirt dragen of dien je toch enkele truien mee te nemen…?

5e vraag: wat is het bedrag dat jullie ongeveer voorzien voor zakgeld (eten, shoppen,…) is maar een schatting he.

Ik hoop alvast dat sommigen me kunnen verderhelpen!

Thx,

Ellen

• Jantienus

Vraag3:

Kaartjes voor de sightseeing double decker bustour (hop-on-hop-off tour) kun je kopen bij vrijwel elke opstap-plaats bij de gasten in de rode jasjes. Kun je niet missen. Prijs ligt rond de 50 dollar per persoon en tickets zijn geldig voor 2 personen. Je kunt diverse tours maken, de down-town tour, de up-town tour (o.a. Harlem) en de night tour (komt ook in Brooklyn).

http://www.allnewyorktours.com/Body.asp?Page=TourDetails&tour=NYC-B0002

Kaartjes voor het Empire State Building koop je gewoon na binnenkomst. In de rij staan moet je toch. Wachten, inclusief ritje in de liften duurde in ons geval (zo'n 2 weken geleden) zo'n 70 a 80 minuten. Kaartjes kosten 12 dollar per persoon:

http://www.nyctourist.com/topten_empire.htm

Kaartjes voor de boottocht naar Statue of Liberty koop je bij de aanlegsteiger bij Battery park. Je gaat dan met de Ferry naar het eiland en kunt zolang rondkijken als je wil. Als je echt IN het Statue of Liberty wil, moet je rekening houden met extra kosten en wachtrijen. Dezelfde ferry brengt je hierna ook naar Ellis Island waar je het vroegere immigratiecentrum kunt bezoeken. Ik weet niet meer precies wat een kaartje voor de ferry kost.

NY Pass kun je kopen bij de locaties waar de pas geldig is. Of het voordelig is een NY pass te kopen hangt ervan af hoeveel locaties bezoekt waar de pass geldig is.

www.newyorkpass.com

Metro kaartjes kun je kopen op de grotere subway stations. Losse ritjes kosten 2 dollar, maar je kunt ook een dag- of weekkaart kopen. Volgens mij moet je hiervoor op het Subway station op Times Square zijn.

http://www.nysubway.com/

Een broadway show kun je inderdaad vooraf al reserveren via ww.ticketmaster.com.

Kijk ook eens op: http://www.broadway.com/

Je kunt de kaartjes dan bij het betreffende theater op de dag van de voorstelling ophalen. Je kunt ook in de rij gaan staan bij TKTS op Times Square waar de kaartjes die ‘over zijn’ tegen lagere prijzen aanbieden:

http://timessquare.nyctourist.com/broadway_tkts.asp

Vraag4:

We kwamen aan in de 2e week van September en het was omgerekend 27 a 28 graden met een erg hoge luchtvochtigheid. Het kan er echter ook 20 graden of minder zijn rond die tijd in het jaar. Het is denk ik voor weining plaatsen op de wereld exact te voorspellen of je op een willekeurige dag in september in je t-shirt buiten kunt lopen. Neem voor de zekerheid toch maar een trui mee, of koop er ter plekke een.

Vraag5:

Is natuurlijk afhankelijk van waar je gaat ontbijten, dineren en shoppen.

We kwamen uit op: zo'n 10 dollar per persoon voor een uitgebreid ontbijt in een van de vele breakfast-donut-bagel-broodjes shops op de hoek. Zo'n 20 a 30 dollar voor een uitgebreid diner. Alles inclusief tax en tips.

Je moet er qua shoppen rekening mee houden dat New York natuurlijk een grote stad is en dat vooral de binnenstad erg gericht is op touristen. Prijzen van luxe artikelen zoals CDs, DVDs in de grote zaken e.d. vond ik niet interessant genoeg om flink in te slaan. Ook is kleding in de USA goedkoper dan in Nederland, maar in New York (natuurlijk) weer duurder dan in de rest van de States.

We hebben veel gekocht bij: http://www.c21stores.com/nyc.html

Outlet-store tegenover Ground Zero.

Veel plezier in NYC.

• Jantienus

Foutje:

Double decker bustour:

Prijs ligt rond de 50 dollar per persoon en tickets zijn geldig voor 2 DAGEN.

• Barbara

1) Wij hebben de tickets en hotel apart geboekt. Het hotel hebben we via www.expedia.nl gekocht, die heeft soms leuke aanbiedingen. Wij betaalden bijvoorbeeld 95 dollar per nacht (per kamer) voor een prima hotel (Hotel 31). Een gunstige dollarkoers is natuurlijk mooi meegenomen op het moment dat je moet betalen, want dan ben je dus (nog) goedkoper uit. De eisen die je aan een hotel stelt, kan de prijs natuurlijk ook bepalen. Maar het kan dus goedkoop.

Tickets hebben we bij D-reizen gekocht. Toevallig was daar een aanbieding en waren we rond de 900 euro kwijt voor 2 tickets incl. luchthavenbelasting, ticketverzekering en boekingskosten. Je kan ook bijvoorbeel www.ebookers.nl in de gaten houden voor aanbiedingen enzo. Ik zou een directe vlucht aanraden en niet via IJsland of iets dergelijks. Een directe vlucht duurt namelijk al 7,5 uur. Wij vlogen trouwens met Continental Airlines, beviel ons prima.

3) Metropassen, week of maand, kan je ook bij elk metrostation kopen die een groene bol op hun lantaarnpaal hebben. Metrostations met een rode bol verkopen ze niet. Ik geloof dat een weekpas 21 dollar kost.

4) Wij zijn in de eerste week van september jl. in NY geweest en het was toen inderdaad bloedje heet. Misschien een rare tip voor september, maar neem een klein pluutje mee. Het kan daar namelijk, door de warmte (en hoge luchtvochtigheid) met bakken uit de hemel komen vallen, hebben wij ervaren.

Veel plezier!

• Jolanda

Welke merken verkopen ze zoals bij deze outletstore???

• Jantienus

>>Welke merken verkopen ze zoals bij deze outletstore???

Tja, de merken die elke outlet zo'n beetje aaniedt, ook hier in Nederland.

Ze hedden een aparte afdeling met ‘European designers’. Ik ben niet zou thuis in deze wereld dus details weet ik hier niet van.

Op de ‘normale’ / US afdeling heb ik redelijk ingeslagen.

Zelf heb ik een aantal shirts en overhemden van Ralph Lauren gekocht, een aantal t-shirts van Nike en Calvin Klein, een sportbroek van Nike, e.d. Hiernaast nog een aantal spijkerbroeken.

• Miki

Hallo Ellen,

Jij als Belgische zou een bij Connections kunnen kijken. Heb ik ook gedaan en daar ook mijn vliegticket geboekt. Toevallig was KLM de goedkoopste. Zij hebben ook hotels, tours etc. Een alternatief voor hotel is B&B. Voor $125 heb je een goede kamer met prive badkamer. Zie voor dat geld maar eens een fatsoenlijke kamer met prive bad te vinden in 'n hotel.

gr. Miki