Hoi Helma,
ik ben zelf in september op Newark geland toen ik 6 dagen in New York zat.
Je hebt verschillende mogelijkheden om naar Manhatten te reizen:
1e: je kan de Airtrain nemen. Dit is een soort ‘zweeftrein’ naar een station waar je op de normale trein stapt (met hetzelfde kaartje) en in een half uur op Penn Station aankomt, naast Madison Square Garden. Vanaf hier is het 10 minuten lopen naar Times Square. Treinkaartje kost 11 dollar.
2e: taxi. Iets van 40 dollar + de tol onderweg. Zet je wel direct voor het hotel af.
3e: Een “normale” bus die speciaal vanaf Newark naar manhatten reidt en stopt bij Penn station en Grand Central Station. Kost ongeveer 15 dollar. Deze heb ik gedaan omdat ik in een hotel tegenover Penn Station zat.
4e: de shuttle busjes. Hier reserveer je een plek voor en zetten je ook af voor het hotel. Koste iets van 17 dollar geloof ik. Dit heb ik 5 jaar geleden gedaan maar dit jaar was het erg chaotisch daarmee en werd mij op het vliegveld aangeraden om een normale bus te nemen die dus ook rechtstreeks naar Manhatten haat.
Nadat je geland bent en door de douane heen bent (vul de groene en wiite kaart die je in het vliegveld krijgt echt helemaal en goed in!! anders wordt je bij de douane eerst weer terug verwezen om opnieuw de kaart in te vullen) en je de koffers hebt opgehaald, kom je in een soort van aankomsthal terecht. Hier loop je schuin naar achteren en daar heb je (duidelijk aangegeven) een balie waar mensen je precies kunnen vertellen welk vervoermiddel het handigst en goedkoopst is, afhankelijk van het hotel waar je verblijft. Hier koop je ook de tickets. Je vind dit echt heel makkelijk.
De terug reis ben ik met de airtrain gegaan naar het vliegveld. Je koopt gewoon een normaal kaartje vanaf Penn station voor 11 dollar. Met als eind bestemming Newark international. Met dit treinkaartje kun je ook de airtrain pakken die je in de vertrekhal afzet. Inchecken kun je trouwens de hele middag doen voor het vliegtuig (niet zoals op schiphol 2 uur van te voren). En je kan hier perfect nog wat drinken en eten. Ze hebben er heerlijke wok restaurantjes!! ;-)
Veel plezier in New York!