Wat vraagjes NY

• Annemarieke

Hallo iedereen!!

Ik ga de eind december naar NYvoor een week met een vriendin en heb dit forum al lekker doorgespit naar weetjes…Toch heb ik nog een aantal vragen en hoop dat iemand me kan helpen, aangezien ik heel weinig van NY afweet:

- Allereerst de taxi: moet je van te voren een prijs afspreken met de chauffeur als je ergens heen rijd???(voor het geval je ‘plotseling’ heel veel moet betalen???)

- Is het écht nodig om een creditcard aan te schaffen?? of is cash beter??

- Hoe zit het met TIP geven in restaurants e.d.??

- We zitten er met Oud&Nieuw en willen natuurlijk een week om nooooit te vergeten, heeft iemand ervaring met Oud&nieuw vieren in NY?? en Tips??? we zaten zelf aan de Times Square te denken….

- Hoe zijn ze in NY met leeftijdscontrole, betreft cafe's, discotheken??we zijn zelf 20, over 3 maandjes 21….?? En alcohol??? niet dat we waar aan de zuip gaan maar toch….

- even denken….oja! misschien stomme vraag, maarre….kraanwater te drinken??

- En wat als er wat gebeurd, ziek ofzo?? kan je dan gewoon met je ZF verzekeringetje ergens terrecht??

Oja enne…stopcontacten??gewoon hetzelfde als bij ons???moeten natuurlijk onze haartjes kunnen fohnen haha!

- we willen ook 1 dag uitplannen om flink te gaan shoppen, en het liefst met 5 tassen per arm in onz hotel terug komen…heeerlijk!!! iemand nog tips voor leuke winkelstraat???

Verder nog iemand tips voor ons???veiligheid???Ervaringen??? en natuurlijk:de leuke dingen!!?? heb al een paar A4'tjes vol met info over bezienswaardigheden

maar ‘mond-mond-reclame’is meestal de beste info om te krijgen….

OOOOOO HEB ER ZO'N ZIN IN!!! AAAAAAAH!!!

Groetjes Annemarieke

• René

kraanwater is prima te drinken

• Barbara

Taxi:

Voor zover ik weet hoef je niet een prijs af te spreken hoor. Alleen tijdens spitsuur en 's avonds geldt er een ander starttarief. Je betaalt dan 1, 00 (of 0,50) dollar meer.

Leeftijdscontrole:

Neem voor de zekerheid een legitimatiebewijs mee, je weet maar nooit. Toevallig moesten wij (25 jaar) ons bij het ESPN Sports Cafe legitimeren voordat we naar binnen mochten. Hangt denk ik ook af van het “deurbeleid” of van de bouncer…

Stopcontacten:

Neem een wereldstekker mee. Kan je voor 2,50 bij Blokker kopen (of in iedergeval een stekker die voor Noord-Amerika nodig is).

Shoppen:

Hmmm, waar zal ik beginnen??? Overal en in alle wijken van Manhattan kan je geweldig shoppen. Op 5th Ave en Madison Ave kan je terrecht voor de designer merken, en volgens mij begint dat zo'n beetje op de hoogte van Upper East (ong. v.a. 50th East geloof ik).Bloomingdales verkoopt ook designer en ook Macy's heeft leuke merken.

Metro:

Erg handig is de Metro Card. Een weekkaart kost 21dollar p.p. Daar kan je onbeperkt mee door heel Manhatten reizen.

Veel plezier!!

• Marco

Hoi Annemarieke,

Wat een hoop vragen..ik kan zien dat je er echt zin in hebt.

Het kraanwater is te drinken, maar niet iedereen vindt het lekker. Er zit erg veel chloor in. Om tanden te poetsen is het OK, maar om het te drinken..Ik koop altijd flessen.

Een credit card is gewoon superhandig in NY. Je kunt er gewoon alles mee betalen. Zelfs een metrokaartje. Musea, entreekaartjes, musicaltickets, bioscoop, restaurans, winkels; overal worden ze geaccepteerd. Voordeel is verder dat je niet met een grote hoeveelheid geld hoeft rond te lopen.

Taxi: je hoeft echt geen prijs af te spreken. Taxichauffeurs zijn goed te vertrouwen. Bovendien is het helemaal niet zo duur. Zeker als je met z'n tweeen bent. Een rit van een paar kilometer kost slechts enkele dollars..en wel zo makkelijk.

Hulp: Voor eerste hulp kun je uiteraard ook met een ZF verzekeringetje terecht. Check wel even de polisvoorwaarden en kijk voor de zekerheid even naar je buitenlanddekking. Als het goed is ben je voor spoedeisende hulp altijd wel verzekerd. Mocht je iets in NY gebeuren: laat een pasje zien en in geval van een ziekenhuisopname bel de hulpdienst van je verzekeraar.

Shoppen? In heel manhatten kun je shoppen. Exclusieve winkels vind je op Lexington, Madison en 5th (Barneys, Bloomingdales etc). Ook bekende namen zoals Levi's en Ralph Lauren zitten daar. Maar ga vooral eens kijken in bijvoorbeeld Soho of Tribeca. Leuke buurten!!

Veiligheid: NY is prima te doen. je moet alleen niet snel ten noorden van 125th en omstreken komen. Maar over het algemeen in NY veiliger dan je denkt.

Drank: over het algemeen zijn ze best streng. Bij bars kunnen ze je naar een ID vragen. Onder de 21 kom je niet binnen en schenken ze je geen alcohol.

Voor de rest: koop een goede reisgids van NY; een goede plattegrond en metrokaart is altijd handig. Verdwalen doe je echter niet zo snel in NY.

Tip 1: als je naar het empire state building gaat, ga dan zo vroeg mogelijk. De wachttijd kan in het seizoen oplopen tot een uur. En je staat ook nog eens in een lelijke kelder. Kom of heel vroeg of heel laat.

Tip 2: pak de ferry naar Staten Island en geniet van het uitzicht op de skyline en he vrijheidsbeeld.

Geniet ervan. NY is geweldig!

Veel plezier

Marco

• Helma

Hoi Annemarieke,

Wij zijn afgelopen weekend terug gekomen van ons weekje NY. Alles wat Marco in voorgaande berichtje schrijft kan ik onderstrepen. Ook wij vonden de veiligheid super! Niet 1x hebben wij ons bedreigd of wat dan ook gevoeld. Daarnaast staat op zo ongeveer iedere hoek van de straat wel een politie-agent.

Wij hebben de 2e en 3e dag de “hop on hop off” tour gedaan. Als je nog nooit in NY bent geweest is het een perfecte manier om bij de belangrijke bezienswaardigheden te komen en de nodige uitleg te krijgen. Je kan uitstappen en weer instappen waar en wanneer je wilt. Echt super!!

Het Empire State Building is inderdaad aan te raden om vroeg te bezoeken. Wij waren er om 10.00 uur en het heeft ons zeker een uur gekost om boven te komen. De controles zijn ook erg groot! De trip naar Statue of Liberty en Staten Island is geweldig. De eerste boot vertrekt om 08.30 uur en toen wij om 09.00 uur bij de kassa stonden konden wij direct doorlopen. Ook hier is de controle behoorlijk.

Wat een heel leuke onderneming is, is om de Brooklyn Bridge lopend over te steken en weer terug te lopen. Het uitzicht dat je dan op Manhatten hebt is niet onder woorden te brengen…. super!!

Wij zijn trouwens op het vliegveld met de bus naar het hotel gegaan. De bus stopte bij Pennstation en kostte $ 10,00 p.p.. Een stuk goedkoper dan de taxi en echt absoluut net zo eenvoudig. Iedereen vertelt je exact waar je naar toe moet en hoe het werkt (tenminste, dit is ONZE ervaring!).

Nou, ook wij wensen je enorm veel plezier, genot en goede reis in NY!

Gr. Helma

• Patrick (limburg)

Bij de stopcontacten moet je wel rekening houden met het voltage en frequentie. In Amerika maken ze gebruik van 110 V wissel en 60 Hz. In Europa gebruiken wij 220 V wissel en 50 Hz. Op de meeste elektrische apparaten staat een sticker met dit soort informatie. Als er bijvoorbeeld 100-240V 50/60Hz dan is het geen probleem om dit betreffende apparaat in Amerika te gebruiken. Wel heb je een universele stekker nodig omdat ze andere stopcontacten hebben daar.

Voor de rest verheug ik me ook op New York met oud en nieuw aangezien ik zelf er ook heen ga voor een week. Ik wens jullie alvast veel plezier.

• Petra/VS

Hoi Annemarieke,

Je zult er een heel leuke tijd hebben, dat is zeker!

>>- Allereerst de taxi: moet je van te voren een prijs afspreken met de chauffeur als je ergens heen rijd???(voor het geval je ‘plotseling’ heel veel moet betalen???)<<

New York taxi's werken met een meter, na het basistarief betaal je per vijfde van een mijl of per minuut als de taxi stil staat. Je kunt die meter de hele tijd zien, dus weet ongeveer wat het eindbedrag zal zijn.

>>- Is het écht nodig om een creditcard aan te schaffen?? of is cash beter??<<

Ik zou een credit card aanschaffen of anders tenminste traveler's cheques. Bij verlies of diefstal zijn die verzekerd.

>>- Hoe zit het met TIP geven in restaurants e.d.??<<

Tips zijn in full service restaurants 15 tot 20% van de rekening (zonder belasting), 10% bij buffet restaurants en je laat meestal je kleingeld liggen als je een drankje koopt bij een bar.

>>- We zitten er met Oud&Nieuw en willen natuurlijk een week om nooooit te vergeten, heeft iemand ervaring met Oud&nieuw vieren in NY?? en Tips??? we zaten zelf aan de Times Square te denken….<<

De bal die op Times Square naar beneden komt lijkt me heel gaaf om eens in werkelijkheid te zien! Ik zie hem nu al 20 jaar op tv, dus ik benijd jullie best!

>>- Hoe zijn ze in NY met leeftijdscontrole, betreft cafe's, discotheken??we zijn zelf 20, over 3 maandjes 21….?? En alcohol??? niet dat we waar aan de zuip gaan maar toch….<<

Ik ben bang, dat je hier wel moeite mee kan krijgen. Officieel mag niemand jullie alcohol verstrekken, de wet is echt heel streng en die paar maanden maakt niets uit, het is 21, klaar uit. Ook bij supermarkten en dergelijke is dit zo. Het kan wel zijn, dat je geluk hebt en niet om identiteitsbewijs gevraagd wordt. Als ze dat echter wel vragen zal er geen manier zijn om toch alcohol te verkrijgen.

>>- even denken….oja! misschien stomme vraag, maarre….kraanwater te drinken??<<

Ja, maar lekker is het niet. Het is wel helemaal veilig.

>>Oja enne…stopcontacten??gewoon hetzelfde als bij ons???moeten natuurlijk onze haartjes kunnen fohnen haha!<<

In veel hotels komen fohns met de kamer, maar anderen hebben al aangegeven hoe je dit het beste kunt doen.

>>Verder nog iemand tips voor ons???veiligheid???Ervaringen??? en natuurlijk:de leuke dingen!!?? heb al een paar A4'tjes vol met info over bezienswaardigheden

maar ‘mond-mond-reclame’is meestal de beste info om te krijgen….

OOOOOO HEB ER ZO'N ZIN IN!!! AAAAAAAH!!!

Groetjes Annemarieke<<

Wij zijn net begin september geweest en ik zou zo weer willen! Veel plezier!