vrijheidsbeeld & Ellis Island

• marieke

Wij gaan in mei naar New York en dan willen we uiteraard het Vrijheidsbeeld bezoeken, maar daar heb ik wat vraagjes over:

Heb ik het goed begrepen dat er een gratis ferry gaat naar Staten Island die er langs vaart?

Of is toch meer de moeite waard om echt naar het Vrijheidsbeeld te varen en daarna naar Ellis Island?

Vertrekken beide bovengenoemde ferries vanuit Battery Park?

En wat zijn de kosten van de ferry en de entreegelden voor het beeld en Ellis Island museum? (We hebben namelijk niet zo'n groot budget).

Mag je trouwens tegenwoordig weer in het beeld…?

En dan de laatste vraag: ik heb gelezen dat je lang in de rij kan staan bij de ferries, of valt dat wel mee? Of moeten we toch echt vroeg aanwezig zijn?

Alvast bedankt voor eventuele tips!!

• monique

Hi Marieke,

Wij zijn vorig jaar ook bij het Statue of Liberty geweest en ik vond het zeer de moeite waard. Ja er staat inderdaad bijna altijd een lange rij mensen maar als de boot eenmaal komt kan bijna iedereen erop dus het wachten valt erg mee hoor.

Toen wij er waren mochten we niet in het vrijheidsbeeld maar nu is dat weer open gesteld. Er zijn wat kleine souvenir zaakjes en een restaurant bij. Ik vond het in ieder geval erg indrukwekkend om zo dicht erbij te staan.

Op deze site: http://www.nps.gov/stli/pphtml/fees.html kun je meer lezen erover. Kosten zijn 10 dollar pp.

Toen wij gingen was dat op een zondag en dan zijn er in het battery park allerlei kraampjes met leuke dingen die ze verkopen.

Veel plezier in NYC

Groetjes Monique

• Petra/VS

Hoi Marieke,

Je mag inderdaad weer in het Vrijheidsbeeld, maar je moet er van te voren reserveren. Meer informatie daarover: http://www.nps.gov/stli/

Persoonlijk zou ik zeker de ferry naar het beeld en Ellis Island nemen. En reserveer genoeg tijd om het museum op Ellis Island te bezoeken. Wij hadden geen idee, dat het zo interessant zou zijn en kwamen er tijd tekort. Als je er alleen langs vaart mis je veel.

• jjvries

Hallo

Wij zijn afgelopen week er nog geweest, maar je komt niet verder dan de onderkant van het beeld(en niet iedereen komt er in want ze laten er ook maar een bepaalde hoeveelheid toe per dag). Wij zijn nadat we drie keer bij het kantoortje geweest waren, eindelijk een pasje kregen en mochten we verder. Om veiligheidsredenen mag er niemand meer in cq naar boven. De veiligheidcheck is er vreselijk en kan soms lang duren.

Winkelen kan op vele plaatsen in Manhattan. Macy is een winkel waar je waarschijnlijk wel een dag kan doorbrengen, als je van winkelen houd tenminste.

groeten en plezier daar

jjvries

• Jos Welling

Ferry naar Staten Island is gratis en je hoeft niet lang te wachten. Vorig weekend gedaan. Op Staten Island rent iedereen gelijk weer naar de ferry terug. je mag nl. niet blijven zitten op de ferry die je brengt. Je kunt het vrijheidsbeeld goed zien, maar je vaart er wel op zo'n 100m langs.

• hubert

ellis island is indrukwekkend. ik wa ser half januari… er sotnd een rij van 10 minuten voor de tweede afvaart.

prijs weet ik zo nietmeer maar moet je zo kunnen vinden. ik geloof 10 dollar of zo. niet zo heel veel.