Reisbureau of internet

• Diane

Hallo ervaren New Yorkgangers,

Eind mei gaat onze droom in vervulling: we gaan naar New York op huwelijksreis.

We zijn druk doende om dit voor te bereiden en zijn naar diverse reisbureau's geweest en hebben ook op internet gezocht.

Door de veelheid aan informatie zijn we de weg een beetje kwijt. Kan iemand ons advies geven wat we het beste kunnen doen. Is boeken via internet echt zoveel voordeliger? Scheelt het niet een hoop rompslomp om het via een reisbureau te boeken (als het een paar tientjes scheelt maakt het voor ons niet zoveel uit).

Ook de hotelkeuze vinden we lastig; we hoeven niet ontzettend lowbudget, maarja… we willen ook nog wel wat overhouden om daar te spenderen. Hebben jullie tips?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Diane

• Ellentje

Hoi Diane,

Laat eens een gratis offerte maken met een hotel naar jouw keuze via de website www.exit-reizen.nl, het is een soort van reisbureau maar hebben geen kantoor, wat de kosten al een stuk doet dalen.

Ik heb vergeleken met rechtstreeks bij het hotel boeken & via exit reizen en dat scheelde me 30 Euro goedkoper rechtstreeks, enig nadeel:

Rechtstreeks bij het hotel moet je ook meteen het totale bedrag betalen met Creditcard en nu we geboekt hebben bij Exit betalen we eerst een voorschot en 21 dagen later de rest. Vind ik voor mezelf een voordeel.

Voor je hotelkeuze zou ik eens een kijkje nemen op www.octopustravel.nl, daar staan heel wat opties tssn en je kan het aanbod selecteren op aantal sterren van het hotel.

Je keuze van hotel bij Exit mag je vrij kiezen, dus als je wat hebt zien staan bijvoorbeeld op de site van Octopus (of elders) dan mag je die keuze aan hun doorgeven en het aantal overnachtingen, en een dag later krijg je de prijsofferte door via mail… heel simpel dus.

Als je in mei gaat zou ik niet te lang meer wachten om een hotelletje vast te leggen…

PS: Wij gaan in september naar het Afinia Dumont**** voor 9 nachten en betalen 1000 Euro per persoon, vlucht inbegrepen. Ik wilde persé wat langer gaan dan de gemiddelde NY-vakantiegangers, want zoals ik hier lees gaan de meesten 4à 5 nachten. Ik wil nu eenmaal niet moe-er thuiskomen dan ik vertrokken ben, lol.

Groetjes & succes

Bovendien ook gefeliciteerd met jullie huwelijk!

Ellen

• Ellentje

Ik bedoelde 21 dagen voor vertrek, de rest van het bedrag betalen…OEPS!

• Harry

Hi

Internet is absoluut het goedkoopste om te boeken. ik boek alles via internet en het werkt great. zelfs betalingen doe ik via de bank rechtstreeks naar de organisatie. betaal in dollars via de rabobank, scheelt me 30% op de dollarkoers plus de commisie van de reisorganisatie hier.

Hotel in new york.

Ik verblijf altijd in het milford plaza. kost je ongeveer 120 dollar per nacht. bevind zich op 43e street en 7e avenue. dus vlakbij de metro richting grand central station .

Als je het hotel uitloopt en je draait de hoek om zit je al op 42e street blok aflopen en je zit op Times Square.

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel. kan je een hoop tips geven.

in ieder geval een hele fijne dag gewenst en veel plezier daar.

• Ingrid

Ik werk zelf op een reisbureau en ben dus niet helemaal objectief. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een pakketreis (incl vlucht en hotel) via een touroperator. Het klopt dat internet goedkoper uit kan vallen, maar het kan ook precies omgekeerd zijn. Grote reisorganisaties kunnen vaak speciale deals afsluiten met een hotel waardoor de prijs goedkoper kan uitvallen. Je betaalt inderdaad de commissie, maar die is bedroevend (voor de reisagenten bedoel ik dan natuurlijk…) laag.

Wel moet je er rekening mee houden dat je voor een boeking via reisbureau vaak bemiddelingskosten moet betalen. Echter, veel luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM) berekenen ook schrikbarend hoge reserveringskosten via internet. Als je een pakketreis afsluit en er gaat iets mis (waar je niet van uit gaat natuurlijk, maar denk aan lange vertraging, annulering van de vlucht, overboeking iod) dan ligt de verantwoording bij de reisorganisatie en niet bij jezelf. Maar uiteraard moet je de keuze zelf maken! Ga eens langs een reisbureau om wat gidsen van touroperators (Panta, Oad, Holland International om maar een paar te noemen) te halen, dan zie je meteen welke hotels gunstig liggen en wat de kosten zijn. Je kan dan vergelijken met internet.

Overigens zijn een reisbureau en touroperator/reisorganisatie twee verschillende dingen: reisbureau is slechts de tussenpersoon tussen klant en touroperator, de touroperator (dus bv Panta) is de organisatie die de reisbrochures uitgeeft, de contracten afsluit met hotels enz.

Wat betreft het Milford Plaza hotel kan ik me bij Harry aansluiten. Ik heb er ook gelogeerd en vond het een perfecte lokatie. Geen luxe hotel, maar wel netjes.

• harry

Hi ingrid

Ik heb zoals zo veel keren wederom geboekt bij suntrek. misschien wel bekend.

Dit jaar vanwege een vriendin die daar werkt direct bij hun geboekt en direct al de koerswinst van 33% in mijn zak gestoken.

oftewel ruim 300 euro. plus de commissie die de reisorganisaties in hun zak steken . Dus daar heb ik daar een behoorlijke winst uitgehaald

Ook het hotel in cancum voor 4 nachten zelf geboekt en betaald in dollars, dus ook hier 33% in mijn zak gestoken.

De vlucht heb ik via een agent geboekt omdat ik halve retoertje wilde en geen enkele reizen. dat komt omdat ik via new york naar cancun vlieg en via mexico stad terug naar new york en dan na enkele dagen pas weer naar Nederland.

dus uitzoeken levert inderdaad een hoop geld op.

Harry

• hubert

ehhhh rechtstreeks bij het hotel betaal je NOOIT! direct. dat wordt pas afgeboekt als je geweest bent. Voordeel: je kunt gratis annuleren meestal tot 24 uur voor de dag van aankomst. Scheelt je ook gewoon een annulerinsverzekeringetje.

• Ellentje

Sorry, ik bedoelde rechtstreeks bij Octopus (waar je een lijst vind van alle hotels) op internet.

• Diane

Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide tips en reacties. Ik ga er mee aan de slag (al ben ik er nu nóg niet uit wat nou de beste keuze is… we zullen kijken & vergelijken en uiteindelijk gewoon boeken waar we ons het meest prettig bij voelen).

Nogmaals bedankt!

Diane