Pale Male

• Will

Als wij in NY zijn moeten we altijd even naar het nest van Pale Male kijken. Zijn er mensen die dit net als ons volgen?

Voor degene die niet weten wie Pale Male is. Pale Male is een roodstaart havik die een gedeelte van Central Park als zijn territorium heeft. De vebazing was in NY groot dat een havik zijn nest bouwde op een gebouw aan de 5th av. (naast Woody Allen zijn penthouse) De vebazing werd nog groter toen er een vrouwtje op het nest verscheen en er eieren gelegd werden. Pale Male werd hot in NY en er sliepen zelfs mensen in in Central Park om de eerste te zijn om de kuikens te zien. Dagelijks kwamen honderden mensen naar Central Park om een glimp van het stel te kunnen opvangen. Wat ik het speciale aan dit vind is als eerste dat zo`n vogel kan overleven in de stad maar het allermooiste was de aandacht die Pale Male kreeg. Er is op de nederlandse tv jaren geleden een documentaire over geweest.

En Pale Male speelt ook nog een rol in de film The Bonecollector met Denzel Washington (al is de havik in de film een standin)

http://www.palemale.com

• John

We volgen het niet op de voet maar als het in het nieuws is hebben we hiervoor wel extra aandacht. Dat de roodstaart haviken in New York kan overleven is op zich niet zo vreemd. Het nest is vlak bij Central Park. Op zich een redelijk groot groengebied. Daarnaast is er in Central Park voor de haviken volop voedsel te vinden. Vooral de squirrels moeten het hierbij ontgelden. De laatste keer toen we in Central Park aan het wandelen waren (december 2004) hebben we kunnen zien hoe ze dit doen. De jacht wordt ingezet door beide haviken. De ene jaagt de squirrel op terwijl de andere met een omtrekkende beweging achter de squirrel probeert te komen. Aangezien de squirrel maar één havik in de gaten kan houden heeft de andere vrijspel. We hebben nog enkele foto's hiervan gemaakt. Ik zal eens kijken of ik ze vanavond op het prikbord kan plaatsen.

Zit het nest overigens nog steeds op 5th avenue? In december waren ze namelijk van plan om het weg te halen. Een van de bewoonster had namelijk geklaagd dat het nest teveel overlast gaf (lees vogelpoep). Dit resulteerde overigens gelijk in een grote protestmars. Wat een paar vogels allemaal niet teweeg kunnen brengen.

• Will

Wij waren afgelopen mei in NY en toen was idd het nest verwijderd maar er waren Newyorkers in Central Park die vertelde dat er een rechtzaak begonnen werd om het nest terug te plaatsen (of dat mogelijk is?) Deze zaak is begonnen door zijn fans waaronder ook advocaten. Pale Male heeft trouwens wel zijn best gedaan want er vliegt nu aardig wat kroost van hem rond.

Ik vind het wel leuk dat er tenminste nog 2 Nederlanders zijn die dit hebben gezien want je hoort er nooit niemand over terwijl bijna elke Newyorker ( van Manhattan) Pale Male kent.

• John

Bij deze de beloofde foto. Ik heb inmiddels begrepen dat het nest inderdaad is weggehaald. Dit is ook de reden waarom ze nu meer in Central Park te zien zijn tot groot verdriet van de New Yorkers die met kleine hondjes in CP wandelen. Zij zijn namelijk bang dat de haviken hun hondjes als prooi gaan zien.

• John

Sorry, iets te klein misschien, daarom nog even een formaat groter.

• John

Voor degene die het niet zo goed kan zien. De gevangen eekhoorn ligt over de tak. Wat er daarna gebeurde kan iedereen wel raden.