Delta Airlines failliet?

• Traveller

Onderstaand bericht uit de Telegraaf geeft aan dat Delta Airlines in de financiele problemen zit (wat al langer bekend was). Stel dat je een vlucht geboekt hebt en het bedrijf gaat erna failliet en staakt per direct (als dit al mogelijk is) alle vluchten, wordt de schade door de verzekering gedekt?

——————————————————————————————————————–

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines heeft maandag op de beurs in New York een forse koersval gemaakt. Het aandeel daalde meer dan 16 procent in waarde, onder invloed van berichten dat het bedrijf mogelijk failliet zal gaan.

Op de beurs in New York noteerde het aandeel Delta 1,35 dollar, het laagste niveau ooit. Delta zit al een tijd in financiele problemen. Na de aanslagen van 11 september 2001 nam de reislust in de luchtvaart af. Daarnaast heeft Delta te kampen met de almaar stijgende olieprijs en de concurrentie van prijsvechters.

Directe aanleiding voor de koersval van maandag was een bericht in The New York Times. Die krant meldde in het weekeinde dat Delta Airlines mogelijk een beroep zal doen op hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving. In dat geval kan Delta door blijven vliegen, terwijl het ondertussen orde op zaken stelt. Volgens The New York Times praat Delta over financiele steun met de financiele divisie van conglomeraat General Electric.

Een woordvoerder van Delta wilde niet reageren op het bericht. Delta Airlines heeft al een reorganisatieplan, dat tot een kostenbesparing moet leiden van 5 miljard dollar. Vorige maand liet topman Gerald Grinstein aan zijn medewerkers weten dat dit plan waarschijnlijk niet toereikend is. Mogelijk zal het opnieuw een beroep moeten doen op zijn personeel, in de vorm van salariskortingen.

• Sonja

Hoi,

Zo ver ik weet is de procedure als volgt bij een faillisement:

Indien de reis bij een touropparator gereserveerd is dan is de touropperator verplicht een alternatief aan te bieden. Het kan echter zijn dat de meerkosten voor de klant zijn. Is er geen alternatief mogelijk dan kan de klant kosteloos annuleren.

Indien de reis via expedia, vliegwinkel gereserveerd is: bij reserveringen na 01.01.2005 zit er een ticket garantie op het ticket. Dat houd in dat bij faillisement de ticketing kosten zonder boekings-fee wordt uigekeerd.

Maar goed, gelukkig klopt niet altijd alles wat in de krant staat… hopelijk is dat in dit geval ook zo…

Groetjes,

Sonja

• Wim

Is niet te hopen dat zo'n faillisement echt doorgaat. Natuurlijk voor niemand, maar egoïstisch als ik ben, ook niet voor ons want wij hebben een ticket voor eind september en alternatieven gaan beduidend duurder worden heb ik al gezien.

En we willen deze reis niet missen natuurlijk!

• Ingrid

Als je alleen een ticket hebt geboekt ben je (helaas) je geld kwijt. Echter, Delta Airlines zit al jaaaaren in de problemen (net als vrijwel alle Amerikaanse airlines) en zit in het zogenaamde “Chapter 11” (een soort van sureance van betaling). Een airline kan daar jaren inzitten zonder failliet te gaan. En zoals gezegd, bijna alle Amerikaanse airlines zitten of zaten in deze Chapter 11 (oa United Airlines, Northwest Airlines, USAirways) zonder failliet te gaan of failliet te zijn gegaan. Geen reden voor (directe) paniek dus!

• Wim

Thanks en ik zit te duimen.

• Jeroen

Ja beter gaat het niet failliet. Ik hoop dat de heisa voor niks is. Want ik heb geboekt met een vriend voor december dus. We hebben al betaald enzo!

En als ze echt failliet gaan regelen ze maar een alternatief, en ik betaal niet bij.

De reis MOET doorgaan

• Jeroen

Maar als ze in dat chapter 11 gaan, dan vliegen ze dus gewoon door.

Hopelijk doen ze dat :-)

• Ellentje

Ja, ik heb net van mn moeder gehoord (ze had het net ergens gelezen) dat ze blijkbaar hun zustermaatschappij hebben verkocht om hun kopje boven te houden zodus… duimen maar!

• fire

Hopen dat ze het hoofd boven water kunnen houden, en dat het personeel niet gaat staken.

Ik vlieg vrijdag om 11 uur met Delta.

Ik hoop voor de mensen die later hebben geboekt ook alles gewoon doorgaat!

Duimse en ik duim mee.

Groeten

• Jeroen

USA Kranten

http://www.azcentral.com/arizonarepublic/business/articles/0802airlines02.html

http://www.nytimes.com/2005/08/16/business/16delta.html

qoute telegraaf:

“Een woordvoerder van Delta wilde niet reageren op het bericht. Delta Airlines heeft al een reorganisatieplan, dat tot een kostenbesparing moet leiden van 5 miljard dollar. Vorige maand liet topman Gerald Grinstein aan zijn medewerkers weten dat dit plan waarschijnlijk niet toereikend is. Mogelijk zal het opnieuw een beroep moeten doen op zijn personeel, in de vorm van salariskortingen.”

forum vragen:

http://floridaforum.nl/about106.html

deze reactie geeft mij en ons allen hoop, dus eindig ik ermee:

"Ik verwacht niet dat Delta faillet gaat. United zit nu al meer dan 2 jaar in the chapter 11 regeling en voert gewoon al zijn vluchten uit. Het is voor de maatschappijen en gelegenheid om orde op zaken te stellen zonder dat ze de druk van schuldeisers en de bonden voelen.

Delta komt er wel weer boven op. Anders springt Air France\KLM wel bij."