Boeken over NYC

• Ingrid

Over 2,5 maand vertrek ik voor 2 maanden naar NYC.

Ik ben weliswaar eerder in New York geweest, maar omdat ik nu vrij lang ga wil ik me natuurlijk op en top voorbereiden.

Om de sfeer van de stad al te pakken te krijgen, probeer ik zoveel mogelijk films te zien die zich in NY afspelen (en dat zijn er nogal wat!), zoals “You've Got Mail”, “Green Card”, “Gangs of New York” etc, en maar daarnaast ook in te lezen.

Echter, ik wil niet alleen de standaard reisgidsen doornemen. Natuurlijk heb ik de Capitool gids en de Lonely Planet, maar ik wil ook boeken lezen die wat “dieper” gaan.

Ik ben op dit moment het boek “Reisleesboek New York” aan het lezen, een aanrader. “Max & the City” van Max Westerman heb ik ook al eens gelezen (maar wil ik nu toch wel opnieuw gaan lezen)

Kan iemand mij nog meer boeken aanbevelen, die meer vertellen over de achtergronden, cultuur etc van de New Yorkers?

Heeft er iemand tips?

• René

Het is ook een standard reisgids (in het engels geschreven) maar toch de moeite waard: The rough guide - New York City ISBN: 1-84353-283-2 . Tip: voor andere boeken over NY: ga even naar www.proxis.nl en gebruik de zoekfunctie New York en je krijgt een lijst, suc6.

• michiel

een boek over de ‘andere kant’ van new york: tunnelmensen van Teun Voeten. (gaat over mensen die wonen in verlaten metrotunnels… ook met mooie foto's). En hier in de bieb (rotterdam) hadden ze een boek over de geschiedenis van harlem (maar dat heb ik niet gelezen)

• jeanette

Nieuw Amsterdam van Russel Shorto.Speelt zich af in de 17 e eeuw toen de hollanders Niew Amsterdam op Manhattan stichten.

• Erik77

Inderdaad, “Nieuw Amsterdam” is een boek dat je gelezen moet hebben.

Verder vind ik “New York” van C. Metzger erg goed. Het is een verzameling korte artikelen met veel foto's over van alles wat New York en de Newyorkers aangaat, zoals kenmerken van de verschillende wijken en hun bewoners, favoriete vrijetijdsbestedingen van Newyorkers, de cultuurhistorie, de “B&T Crowd” (spotnaam voor forensen), en waarom je nooit een taxi kunt krijgen als het regent. Uit het hele boek spreekt een enorme liefde voor de stad.

Moeilijk te vinden, maar bij www.proxis.nl nog te bestellen voor 10 euro (negeer de categorie: “muziekbeoefening” (????)).

• René

Ik heb het boek “New York” van C. Metzger ook, leuk boek met veel foto's, ISBN 3-8290-3016-9 .

• marjolein

ik heb die ook, erg leuk boek, bij de slegte gekocht voor maar 12 euro. zeer veel achtergrondinfo, mooie fotos.

• Ingrid

Dank jullie allemaal voor de tips - hier kan ik weer even mee vooruit!

• mickey

Ik vond zelf het boek van Max westerman erg leuk! Heb ik ook veel aan gehad, lekker luchtig weg te lezen