Reisverslagje NY!

  • DebbieB

    Hallo Prikkers!

    Nu eindelijk de tijd gevonden om mijn verslagje neer te zetten van mijn prachtige tijd in NY. Het zijn 11 prachtige dagen geweest met mooi weer.

    Donderdag 17 oktober:

    Check check dubbelcheck. Paspoort? Visa geregeld? Alles ingepakt en opweg naar Schiphol dacht ik dat ik nog iets vergeten was dus maar op de luchthaven nog voor een keer nagekeken. Alles was ingepakt zowel in mijn handbagage en koffer. Op Schiphol aangekomen afscheid genomen van mijn ouders en vervolgens richting incheckbalie gelopen om alvast in te checken en mijn koffer af te geven. De klok stond 11 uur en om 17.55 ging mijn vliegtuig pas. Tijd over dus om nog even te wandelen en de A380 te spotten wanner ie zou landen. Rond 14 uur richting douane gegaan en daar de laatste uurtjes gesleten voordat ik mocht boarden. Uiteindelijk gingen we om 18.15 de lucht in om vervolgens precies om 20.15 te landen op JFK. Na een uurtje gewacht te hebben en mijn shuttlebusje stap ik om 23.00 amerikaanse tijd mijn hostel binnen om in te checken. Ik heb dezelfde kamer als vorig jaar. Moe en voldaan van de lange vlucht duik ik mijn bedje in. Eerste nacht is een feit!

    Vrijdag 18 oktober:

    Heb vandaag de benen uit mijn lijf gelopen en ben nu dus in de Public Library om even te updaten.

    Vanmorgen heb ik een rondleiding gehad in de NY FED, ik heb maar een paar goudstaven gezien. De gids kon niet antwoorden op mijn vraag of Nederland ook goud opgeslagen heeft. De goudstaven liggen ook een stuk onder de metro, want anders zou de boel instorten. Elke goudstaaf is tussen de 40 en 60.000 dollar waard, het is allamaal erg beveiligd. Daarna ben ik een stuk wezen lopen en kwam ik de filmset van Law And Order tegen, waarbij ik met Mariska Hagerty op de foto ben geweest Vervolgens kwam ik in Chinatown terecht. Straks eens gaan kijken waar ik ga eten, heb alleen nog geen honger….

    Zaterdag 19 oktober:

    Dag 2… Coney Island en een keihard bed.

    Vanmorgen een beetje op tijd op gestaan en eerst maar eens een ontbijttentje wezen zoeken. Het bed is erg hard en ik had het gevoel dat ik met mijn lijf op een spoor gelegen had. Ik had een frans tentje gevonden en daar mijn ontbijtje genuttigd. Vervolgens ben ik richting Coney Island gegaan. Ik riep heel charmant een yellow cab op de hoek van een straat en nog geen 10 seconden later zat ik er in. Punt is wel hier in NY dat wanneer men een yellow cab roept, men de rechterhand de lucht in steekt. Dit doet mij alleen aan iets denken wat heel veel jaren geleden gebeurd is vandaar dat ik het liever met mijn linkerhand doe. Het is wel heel erg leuk om in een taxi te zitten. Je hebt een tvtje voor je giegel en dat is het eigenlijk. Coney Island is eigenlijk meer een grote kermis. Je moet voor alles betalen en het is niet goedkoop zeg maar….

    Nadat ik op Coney Island geweest was ben ik door gereden met de metro naar Canal Street, om vervolgens de tatooshop van New York Inc te zoeken. Uiteindelijk wel gevonden maar er was niemand bekend aanwezig.

    Zondag 20 oktober:

    Dag 3: Staten Island Ferry en Ground Zero

    Vanmorgen was ik aan de late kant met opstaan, het was ongeveer half 9 toen ik mijn hotel uitliep. Ik besloot te gaan ontbijten aan de overkant van mijn straat. Het eten gaat daar per gewicht. Hoe meer het weegt des te duurder je uit bent. Dit tentje is ook 24 uur per dag open, dus als ik vannacht honger heb weet ik waar ik kan eten Vervolgens ben ik met de bus naar South Ferry gegaan en heb daar de Staten Island ferry genomen. Je vaart dan zeg maar van het zuidelijkste puntje van Manhattan naar Staten Island, en dat helemaal voor niks. Toen vervolgens met de metro naar Ground Zero geweest en daar een beetje rondgelopen. Ik heb een boek gevonden over de reddingshonden die geholpen hebben na de aanslagen. Het was zo'n mooi boek, de zakdoekjes staan klaar als ik hem meeneem zondag.

    Maandag 21 oktober:

    Dag 4: Yes we can!!

    Vanmorgen moest ik er al vroeg uit. Ik moest immers om 6.30 bij de verzamelplek zijn om de dagexcursie naar Washington te doen. Ik had aan het personeel gevraagd of ze mij een wake up call konden geven om 5 uur. Dus om 5 uur stond er een mevrouw aan mijn deur te bonken omdat ik eruit moest.

    Wanneer je vanuit NY naar Washington reist, reis je door 3 staten. New Jersey, Delaware en Maryland(bekend van Elvis Presley). We hadden de eerste korte stop van 20 minuten in Delaware en om iets over 10 kwamen we aan bij de stad. Washington heeft veel groen en parken en het is werkelijkwaar de mooiste stad na NY dan van de VS. Allereerst mochten we het Thomas Jefferson memorial bekijken. Ik heb zoveel gezien gister dat ik bijna niet meer weet waar ik allemaal geweest ben in de volgorde. De dingen die ik gezien heb zijn Iwo Jima memorial, Korean memorial, Vietnam veterians memorial, Abraham Lincoln memorial, het witte huis, het capitool en als laatste het smithsonian air and space museum. Dit museum is gratis toegankelijk en heel erg groot. Hier mochten we jammer genoeg maar een uurtje lopen, dus een goede reden voor misschien wel mijn nieuwe bestemming voor de volgende keer!

    De bus vertrok weer rond 15.30. Het jammere was wel dat er geen video gedraaid werd de eerste keer. De tweede keer na de stop draaiden ze een film World War Z, totaal niet mij soort film en ongepast vond ik. Ik heb ook nog een paar Nederlandse mensen ontmoet en ben daar de hele tijd mee opgetrokken.

    Rond 9 uur was ik weer in de stad terug en was helemaal moe en verrot want je kan niet echt comfortabel slapen.

    O en de president was niet thuis of dat kon een man niet zeggen….

    Dinsdag 22 oktober:

    Dag 5: Wall Street

    Vanmorgen was ik weer wat aan de late kant, ongeveer half 9 liep ik mijn hotel uit om te ontbijten. Ik wilde een keer naar Wall Street om daar de stier te bekijken en ermee op de foto te gaan. Na wat heen en weer gezoek had ik een memorial gevonden waar de inauguratie van de eerste president plaats had gevonden. Leuk is dat je echt verschrikkelijk veel nieuwe plekjes ontdekt die ook de moeite waard zijn om te bekijken. Uiteindelijk heb ik de NY Stock Exchange gezien en de stier ook.

    Naderhand ben ik opzoek gegaan naar een eettentje om te lunchen.

    Uiteindelijk ben ik op Rockefeller Plaza. Er is daar een NBC store met allemaal goodies uit bijvoorbeeld Law and order, Friends, the big bang theorie en the office. Uiteindelijk heb ik een studiotour gedaan waarbij je echt achter de schermen gaat van de studio's.

    In de avond heb ik een macdonalds genomen. Toen nog even gelopen en vervolgens rond 11 vermoeid in mijn hotelletje teruggekomen.

    Nog 4 hele dagen en dan vlieg ik weer terug naar Amsterdam! Tijd gaat zo snel hier!

    Woensdag 23 oktober:

    Dag 6: Wandelen en de Cake Boss cafe.

    Ik had me voorgenomen om de bakkerij van Cake boss op te zoeken. Hiervoor moest ik naar Hoboken toe en had de route uitgedraaid thuis. Ik moest bij een halte eruit en vanaf hier een stukje lopen naar de volgende halte om daar een andere metro te nemen. Ik was jammer genoeg verdwaald en kon de weg terug vinden naar de stad. Ik reisde met een andere metro terug naar Manhattan. Vlakbij Porth Authority zit een cake boss cafe waar ik een koffie en een muffin heb genomen die hier zijn gemaakt. Dit is een gezellig tentje en het is er altijd wel druk. Ik heb verder gewandeld en de stad verder ontdekt. Ik merk dat ik al aardig moe begin te worden, ik kom ook later mijn hotelletje uit dan eigenlijk gepland. In de avond heb ik een 3 gangen diner genomen met heerlijke schotse zalm. Uiteindelijk lag ik om 9 uur al op bed en viel moe en voldaan in slaap.

    Donderdag 24 oktober:

    Dag 7: Appartement Friends en Sex and the city

    Ik wilde altijd al naar het appartement van Carrie uit Sex and the city toe om eens te zien hoe het eruit zag. Het appartement van Friends lag ook op de route dus dat was mooi meegenomen. Ik heb beide appartementen gezien en op de foto vastgelegd. Nadat ik er geweest was ben ik naar de Ground Zero museum workshop gegaan op west 14th street. Hier zie je allemaal dingen die zijn verzameld tijdens en na de crash van de torens. Er is ook een stuk van het vliegtuig te zien dat in een van de torens is gevlogen, best indrukwekkend allemaal. Het werd al een uur of zes en ik wilde nog even richting Ground zero om de dingen te bekijken. De memorial was al gesloten en ik besloot om richting hotel te gaan. 's avonds nog even naar de Starbucks geweest voor een cappucino en mijn dag was weer voorbij. Grappig was dat zelfs de honden hier verslaafd zijn aan starbucks. Een vrouw liep met haar hondje voorbij en het beest ging als een idioot in de noodrem zitten en was niet meer voor of achteruit te brengen. En dat echt precies voor de ingang… Jammer genoeg had ik mijn camera niet bij me, het was een leuke foto geweest!

    Vrijdag 25 oktober en zaterdag 26 oktober:

    Dag 8 en 9: WTC Tribute center en Six flags.

    Gister ben ik naar het WTC tribute Center geweest waar er verhalen werden verteld van mensen die de crash hebben overleefd. Ik had dit deel nooit eerder gezien en vond dit erg indrukwekkend. Er waren hier ook andere dingen te zien zoals een boardingpass van United 93 en een stuk raam van een vliegtuig. Je kon ook op een papier schrijven wat je gedachtes waren toen der tijd met 9-11 en wat je gevoelens zijn. Een jongen had geschreven dat hij toen der tijd met vrienden op vakantie was daar en dat hij de enige was die is overgebleven van de drie. Ook was iemand op dat moment later, ze zou gaan eten in het restaurant van de Twin Towers maar had het niet gered omdat ze aan het hardlopen was. Daarna ben ik een salade gaan eten bij Chopped en heb de hele dag geen honger meer gehad.

    Vandaag ben ik naar Six flags geweest. Je kunt bij Port Authorithy een kaartje kopen waardoor je praktisch voor niks met de bus mee kan. Het is ongeveer een uur en 3 kwartier rijden vanaf Manhattan. Er is een attractie sinds dit jaar en dat is Safari Outdoor. In een jeep ga je langs allemaal wilde dieren zoals tijgers, leeuwen, beren, kangaroes en giraffen. Als je geluk hebt komen de giraffen zelfs in de jeep kijken. Ik heb ook de giraffen gevoerd en daar zijn onwijs mooie en leuke foto's van genomen. Het was erg druk vanwege halloween en rond 6 uur ben ik weer terug gegaan.

    Morgen vlieg ik terug naar Amsterdam en ik lees net dat het gaat stormen…

    Zondag 27 oktober:

    Hier dan het aller aller aller laatste verslag, de terugreis. Anders is het reisverslag niet af

    Ik checkte mijn koffers uit en ik had ongeveer nog iets van 8 uur over. Ik besloot voor de laatste keer te gaan ontbijten aan de overkant van de straat met fruit en een croissantje. Nadat ik klaar was ging ik nog even naar Starbucks en ging een stuk lopen door de stad om nog even te genieten van het laatste dagje. Even naar Porth Authority gelopen en daar vond ik nog een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van 9/11. Daarna door naar het Cake Boss Cafe voor een koffie met wat lekkers. Toen was het ongeveer half 12 en ik besloot mijn laatste NY lunch te gebruiken in het Hard Rock Cafe. Nadat ik helemaal vol zat van mijn alcohol vrije cocktail en mijn burger was het nog even tijd om in de bibliotheek mijn vluchtstatus te checken. Hij vloog op tijd en dat zou betekenen dat ik normale tijd aan zou komen in Amsterdam. Nog ff snel wat Starbucks koffie en thee gekocht en een nieuwe jas en toen was het tijd om op de shuttle te wachten in mijn hotel.

    De shuttle was om ongeveer 5 uur in mijn hotel. Om kwart voor 7 was ik aangekomen op JFK en checkte ik in. Helaas hadden ze mijn stoel aan iemand anders weggegeven en zat ik ineens aan het gangpad, maar ik wil altijd aan het raam zitten. Ik kon mijn stoel nog ruilen en had een mooi plekje aan de achterkant van het vliegtuig, plaats 61K.

    Als je denkt dat er veel is te beleven op terminal 4 van JFK, dan heb je het mis. Er is vrijwel bijna niks te doen, het is een grote terminal. De enige tentjes die er zijn kwa eten is de Mac, een pizza tent en een wokding met vrij weinig keus. Het is overigens bij de Mac een spelletje Bingo en stoelendans. Als jouw nummer op je bon word opgenoemd, heb je een prijs, namelijk je eten en als je geluk hebt heb je een stoel te pakken.

    Rond 23.05 ging ik dan eindelijk boarden. Ik verveelde me dood op dat vliegveld en ging maar om de tijd te doden van de ene kant naar de andere kant lopen.

    We konden normale tijd de lucht in, dat is uniek voor JFK. Om 23.45 stegen we op van de startbaan. Het was een prachtgezicht met alle lichtjes en de skyline van NY. Helaas had ik een nogal turbulente vlucht waarbij ik geregeld door elkaar geschud werd. De drukte werd een vrouw waarschijnlijk teveel want 3 kwartier voor de landing viel ze voor mijn neus flauw, een best wel eng gezicht. Je schrikt je eigen een hoedje als je dat ziet gebeuren!

    Alle lof voor de crew van KLM die ondanks de hevige storm het toestel veilig en wel op de grond heeft gezet, het was een applausje waard!

    Mijn koffer kon ik snel ophalen, het was de vraag of er gelost mocht worden met die storm en ik liep moe en voldaan richting mijn auto want ik werd opgehaald.

    Hopelijk vinden jullie het een leuk verslagje!

  • The Iceman

    Hey Debbie ,

    Leuk verslagje , echt genoten en blij om de prachtige dagen dat je in N-Y hebt beleefd.

    Herhaling vatbaar???

    bedankt

  • The Iceman

    Hallo Debbie ,

    Had vergeten jouw iets te vragen namelijk , hoe heb je je dagtripje naar Washington geregeld , als ik vragen mag .

    mvg

  • marian.

    zo, even lekker zitten lezen …

    maar …., waarom ben jij zo vroeg op Schiphol?

    en ook: volgende keer gewoon met de subway naar JFK, he, dat gaat een stuk sneller!

    welk hostel zat je ook weer?

    volgende keer ook de Brandon overwegen, hoor! de bedden zijn zonder meer top ….

    en het ontbijt ook ^_^

    wat gaat de tijd snel als je daar bent, he?

  • DebbieB

    Ik heb niet zoveel zin om met mijn koffers te zeulen. Ik neem altijd een handkoffer mee. Bovendien was mijn koffer gesloopt door KLM, mijn hendel kon ik niet meer uittrekken met gevolg dat ik met een kromme rug liep. Het geld heb ik wel netjes teruggekregen.

    Tijd is heel erg snel gegaan….

    @Iceman: De tour had ik al bij mijn vakantie geboekt. Maar volgens mij gaan er wel dagtochten naar DC.

  • marian.

    waar had je nou gelogeerd?

    ik kijk uit naar de KLM werelddealweken, maar moet me wel beheersen … ik kijk elke dag naar de prijzen voor september ^_

  • DebbieB

    Ik heb in het YMCA Vanderbilt gelogeerd. Nu wil ik volgend jaar richting San Francisco gaan.

  • marian.

    harde bedden, dus?

    ja, San Fransisco lijkt me ook geweldig leuk, ga je dan weer alleen?