New York pass

  • friso

    Hoi,

    Ik zie in de brochures dat je een New York pass kunt kopen voor rond de 120,- euro. Wie weet wat je hier allemaal mee kunt doen en of het de 120 euro waard is? Geeft het trouwens ook toegang tot de metro/bussen??

    Groet, Friso

  • annemarie

    hoi friso,

    je hebt mazzel ik ben zaterdag net terug gekomen uit new york en wij hadden een newyorkpas bij ons.

    wij hadden hem genomen voor 7 dagen omdat dat het goedkoopste voor ons was (wij waren er 5 dagen als je de pas van 3 en 2 dagen opteld is die flink duurder)

    hij is geldig voor de volgende entrees:

    empire state + skyride

    madison square garden tour (aanrader wij hebben een ijshockeytraining gezien)

    vrijheidsbeeld =de bootrit er naartoe en elliseiland

    guggenheimer museum

    moma museum

    allerlei dierentuinen

    zeeaquarium

    korting in warenhuizen

    korting in restaurants(hardrockcafé planet hollywood en dat soort restaurants)

    madam tussaud

    nbc studiotour

    rockefellercenter tour

    verenigde naties tour

    bij sommige attrakties werkt het als fastpass en hoef je niet in de rij te staan en dat is wel handig.hij is geldig voor meer dan 40 dingen en wij hebben ons geld er dubbel en dwars uitgehaald, we zijn bij de $175 gestopt met het bijhouden van wat het anders kost.

    de entree voor iets kost al gauw $15

    als je hem in de usa zelf koopt dan is hij $138 +tax voor 7 dagen, duurder dus dan in nederland.(bij ons was hij in de aanbieding voor 108 euro)

    ons was verteld dat hij ook voor de metro was daarom hadden we hem eigenlijk ook genomen maar dat is dus niet zo (het staat namelijk in alle boekjes dat het zo is) we gaan nu even navraag doen bij het reisburo.

    een ritje met de metro kost $2 en je kan een kaart kopen voor $10 en dan krijg je 6 ritjes, maar het grootste gedeelte loop je toch dat is het leukste

    wij zaten in een hotel bij times square en de enige keren dat we een metro hebben genomen was naar het onderste gedeelte van manhattan en naar brooklijn de rest hebben we gelopen neem wel goede wandelschoenen mee.

    als je nog wat wil weten dan lees ik het wel.

    groetjes annemarie

  • friso

    Hoi Annemarie,

    Bedankt voor je informatie. Ik zal de pas zeker aanvragen want zo'n beetje alles wat je noemt staat op ons ‘te bezoeken’-lijstje! Ik heb even gekeken en een losse metro kaart kost $21 voor 7 dagen dus dat is ook niet duur. We hebben een hotel in de Upper West Side (althans, een optie erop) dus we zullen de metro wel vaak gaan gebruiken.

    Die wandelschoenen is wel slim: echt iets om te vergeten!

    bedankt voor de info en als je nog meer tips hebt dan hoor ik die graag!

    groetjes, Friso

  • annemarie

    hoi friso,

    zeg maar wat voor dingen je wilt weten dan geef ik wel antwoord.

    voor het shoppen:

    naast grond zero ligt een winkel genaamd century 21 department store.

    er zijn bij de herenafdeling geen paskamers dus je moet even naar de dames of het later gewoon ruilen (mag binnen 30 dagen) de prijzen zijn super maar dat zie je wel.

    en als je ground zero hebt gezien dan wil je wel even ergens anders aan denken.

    de schoenenafdeling is de winkel er naast daar hebben ze echt super schoenen aanbiedingen

    ik heb er een paar timberlands voor mijn neefje gekocht voor $15+ tax (hier betaal je er 75 euro voor heb ik gezien)

    mijn man kocht er gympen voor $ 30 waar ik in NL 120 euro voor betaald heb (!?!?!?)

    dan baal je wel even.

    neem dus genoeg koffers mee.

    voor het eten:

    gemiddeld $50 voor een diner met zijn 2en bij applebees (heeft van alles), olive garden (veel pastagerechten en vis of vlees), TGI friday's (van alles), houlihan's (van alles) tegenover madam tussaud op de 42e straat zit een goede mexicaan (het heet chevy ofzo)

    de rest zit allemaal op times square.

    je hebt ook wel andere restaurantjes maar heb jij zin om $ 75 p.p. te betalen.

    WAT WIL JE NOG MEER WETEN IK HOOR HET WEL

    groetjes annemarie

  • friso

    Hoi Annemarie,

    Wat ik ook graag zou willen weten is of de CD's daar goedkoper of duurder zijn dan hier. Ben je misschien ook bij boekenwinkels geweest, zo ja wat kun je aanraden? Is het vrijheidsbeeld al weer open (ik las ergens dat het gesloten was sinds 9/11). Ik las ook iets over een Harlem gospel tour; heb je daar iets van gehoord?

    Is het in restaurants enzo, handiger om cash of met credit card te betalen? Ik neem aan dat er genoeg pinautomaten te vinden zijn?

    We hebben trouwens de bevestiging gekregen dat het hotel doorgaat, dus het staat nu allemaal vast: we gaan naar NYC. Ik heb er zin in!

    groet Friso

  • annemarie

    de meeste cd's zijn inderdaad goedkoper er zit een mega virginstore midden op times square. ik was op zoek naar de laatste cd van george michael maar die komt pas 1 juni uit. cd's kosten gemiddeld $16.

    bij ons was het vrijheidsbeeld zelf dicht maar je kan wel op het eiland.vanaf daar kan je hele mooie foto's maken van de skyline en schiet niet meteen de eerste keer als je het vrijheidsbeeld dichtbij ziet komen hij vaart er namelijk om heen de aanlegsteiger is aan de achterkant.

    houdt er rekening mee dat er ontzettend veel controleposten zijn bij de bijzondere attrakties zoals verenigde naties en vrijheidsbeeld.

    dan moet je zelfs bijna je schoenen uitdoen riemen af horloges af jassen uit en dat soort dingen.

    in de boekwinkels ben ik ook geweest de leukste zijn borders en anders wel barnes & nobles (dit is onze favoriet). wij kijken hier altijd naar de kookboeken,dat heb je als je allebei in de horeca werkt.

    B&N zit op 5th avenue en borders moet je maar opzoeken in de gouden gids daar dat hebben wij ook gedaan.

    over betalen in restaurants dat moet jezelf weten. de amerikanen zelf gebruiken voor bijna alles hun credit card. wij hadden $350 bij ons voor de kleine uitgave en het ontbijt of de lunch. de kleding en de diners hebben we met de credit card betaald.

    let goed op de rekening sommige restaurants doen al automatisch 15% gratuity(tip) bij de rekening, dan zou ik het niet nog een keer betalen.pinautomaten zijn er wel maar gebruik je credit card als je hem hebt.

    die gospel tour daar heb ik niets over gezien of gelezen, dat lijkt ons ook wel eens leuk om mee te maken.

    wanneer gaan jullie eigenlijk en voor wat ga je speciaal naar de B&N.

    groetjes annemarie

  • friso

    Wij gaan 22 mei t/m 28 mei, dus ik heb nog ruim de tijd om me voor te bereiden & voorpret te beleven.

    Een CD voor ongeveer $16 is heel goedkoop. Voor dat geld kan ik vast wel een aantal cdtjes vinden bij Virgin!

    Ik wil niet speciaal voor een boek naar de boekhandel. Ik ben gewoon een boekenfreak: zet mij een middag in de boekwinkel en ik ben zielsgelukkig! Ook in nederland koop ik vaak engelse boeken omdat ze a) eerder verschijnen dan vertalingen, en b) stukken goedkoper zijn! Ik verwacht dus dat ik me wel kan bezig houden in de B&N! Ik zal eens onderzoeken of het betaalbaar is om boeken op te sturen naar huis. (dan houden we meer ruimte/gewicht over voor andere “souvenirs”)

    In het reisboek dat we hebben staan trouwens een aantal wandelingen (door Greenwich Village, over de Brooklyn Bridge, etc) hebben jullie ook zoiets gedaan?

    gr, Friso

  • Aïda

    Ha, ha, als jij een boekenfreak bent; berg je dan maar. Dan ben je zo een ruime middag kwijt bij B & N. Staan lekkere stoelen zodat je ook nog eerst in je boek kunt lezen voordat je het koopt en afhankelijk van de plek waar je zit hebben ze vaak ook nog hun eigen in-house koffieshop enzo. De B & N in New York op 5th Avenue ben ik al een tijd niet meer geweest (we gaan dit najaar weer) maar wel kris kras door heel Amerika in andere B & N's en dat is altijd een groot succes. (Andere boekenzaken trouwens ook, overal stoelen en heel veel mooie boeken en aanverwante zaken). Heel veel plezier alvast!

  • Summer

    Hoi Friso,

    Ik wilde ook graag even reageren. Als je boekenfan bent, moet je absoluut naar Strand's. Dit is volgens mij de grootste tweedehands boekwinkel ter wereld. Echt, je weet niet wat je ziet. Ligt volgens mij niet ver van het Flatiron af, maar je zou het adres even ergens moeten opzoeken want dat weet ik zo niet. Ik ben zelf enorm boekengek, ik heb ook in de VS gewoond en ik heb echt een onwijze lading boeken mee terug genomen. Vorig jaar zijn we ook op vakantie naar de VS geweest (zuiden), dit jaar gaan we o.a. naar NY. Dat wordt dus weer fors inslaan. Barnes en Noble is geweldig, Borders eveneens. Ik kan daar rustig een hele dag doorbrengen! Helaas is boeken opsturen pokke-duur. Wij nemen altijd een weegschaal mee en zoveel koffers als mag en laden vervolgens alles tot de max toe vol. We sjouwen ons een breuk, maar je haalt het er dubbel en dwars uit!! Ik koop dus heel veel tweedehands en ik word daar zo enorm blij van…Overigens is Virgin weliswaar de grootste, maar zeker niet de goedkoopste voor cd's. Dan kun je beter bij zaken als Walmart, k-Mart oid zijn. Die hebben weliswaar minder, maar zijn wel een stuk goedkoper. Geen idee of die op Manhattan zitten trouwens. En ook hierin zijn er weer tweedehandsmogelijkheden (met garantie). Nou ja, als je nog meer wilt weten hoor ik het wel!

    Groetjes,

    Summer

  • annemarie

    kmart en wallmart zitten er niet in NY dat had ik al uitgezocht.

    2ehands cdwinkels zijn we ook niet tegen gekomen.

    trouwens friso je mag p.p. 2 koffers met ieder 32 kg bagage meenemen dus veel plezier met al die boeken van je. je zult zien dat de amerikaanse boeken echt veel goedkoper zijn dan in NL .

    het geld trouwens voor de boeken ook bij kmart en wallmart dat ze daar goedkoper zijn maar ik heb ze echt niet gevonden die winkels.

    normaal gaan wij altijd naar andere delen van de usa op vakantie en dan zijn die winkels samen met marshalls en tjmaxx favoriet. daar kan je echt uren struinen en rondhangen.en vooral bij B&N een bak koffie nemen (starbucks) en dan op een stoel plaats nemen en je gang gaan, ze hebben hier ook veel afgeprijsde boeken en als het een grote B&N is dan verkopen ze ook cd's ( dat kan ik me niet herinneren misschien dat die andere op 5th ze verkoopt)

    wij zijn wel bij de brooklijnbridge geweest maar hebben er niet echt overheen gewandeld dat kan wel trouwens.

    ik hoop dat je singapore vliegt trouwens dat is namelijk echt SUPER

    in de tijd dat jullie in NY zitten wij alweer in stockholm

    “wat is het leven toch hard”

    groetjes annemarie