Ik ben het helemaal met Annemiek eens. In juni 2002 waren wij voor het eerst op die plek en wat mij het eerste opviel, was al het puin en stof in het kerkhof van het oude kerkje nabij en van alle spandoeken, die steun betuigden voor de families van de slachtoffers. En de nog steeds aanwezige brandlucht.
Wat je ook voor politieke overtuiging hebt, als je naar het gat van “Ground Zero” kijkt, kijk je naar het graf van bijna 3000 mensen, moeders, vaders, geliefden, van allerlei godsdiensten en afkomsten. Als ik in New York ben ga ik er altijd langs, om die mensen te herdenken. Noem het overdreven, noem het sentimenteel, het kan me geen moer schelen wat anderen ervan denken.
De aanslagen van 2001 waren een schok voor dit land, is dat zo vreemd? En er zijn velen van de bijna 300 miljoen Amerikanen, die wel degelijk heel wat over de wereld weten en het niet met hun regering eens zijn. Net als lang (kuch) niet alle Nederlanders zo dol zijn op hun momentele regering en lang niet alle Nederlanders zelfs weten hoeveel staten er in de VS zijn.