Ground Zerro

• John

Het is inderdaad onjuist om te denken dat 11 september de kick-off vwb terrorisme was. Ik zal het verhaal van Mathijs niet herhalen maar ik ben het geheel met hem eens. Over het algemeen interesseert het Amerikanen niets wat er in wereld gebeurt. Kijk voor de aardigheid maar eens naar Amerikaanse kranten en journaals (m.u.v. CNN).

• Will

Dat interesseert de amerikanen wel.

11 september heeft een nieuwe fase in het terrorisme ingeluid en alles op scherp gezet, zo hebben we nu de situatie dat als je niet voor bent dan ben je tegen.

Dus je bent voor Al qaeda of je bent tegen Al qaeda. Je bent voor de aanslagen of tegen. En hoe bizar het ook is dit is de situatie of je wilt of niet.

• Suna

Startschot terrorisme PLEASE sommige mensen weten duidelijk niet veel over terrorisme en hoe lang dit zich afspeelt. Ik weet nog wel van verhalen van kenissen en familie dat er 10-12 jaar geleden dorpen met mensen werden vermoord en verbrand CAUSE OF TERRORISME!!

• Remco

Jeetje wat een uitwisseling van meningen.

Het is te zot voor woorden dat mensen die ergens in GELOVEN mensen die anders denken willen vermoorden. Het is NIET OK dat amerika denkt overal een vinger in de pap te moeten hebben terwijl de gemiddelde amerikaan denkt amsterdam de hoofdstad van denemarken is. Het zat er dan ook dik in dat amerika aangepakt zou worden. De grootste vrienden van de VS worden alleen maar aangevallen omdat ze vrienden zijn. Terroristen zijn zielige mensen die niet voor zichzelf kunnen denken en die ervan overtuigd zijn dat ze met hun daden het ultieme doen. Deze mensen zijn ook niet te stoppen. Er is zoveel haat tegen het onzedelijke westen dat het generaties zal duren voordat dat minder wordt. Of het nu de moslims zijn of de christenen in de middeleeuwen, als het om het geloof gaat kost het levens. Maar om terug te komen op 9/11. Beestachtig! Ik ben ervan overtuigd dat als ik over 2 weken daar ben dat het me echt wel wat zal doen. En ik zal als een echte toerist foto's maken. zodat ik ooit kan zeggen dat ik op een plek bent geweest die op die ene dag de belangrijkste plek ter wereld was.

• Wim

Bij Knossos in Kreta hoorde ik mensen hetzelfde zeggen.

Okee, tv beelden waren er niet maar met wat geschiedenislesjes en inlevingsgevoel?

Ieder zijn beleving zulen we maar zeggen.

• toverfee

Ook ik ben bij ground zero geweest na de aanslagen en inderdaad het feit dat er niks meer staat dat maakt juist een indruk op je.

Toen ik daar stond kreeg ik gewoon kippevel en een brok in mijn keel want de beelden van de aanslagen zie je dan zo weer voor je.

En natuurlijk was er voor die tijd ook terrorisme maar deze aanslag was wel zo groot dat het de hele wereld heeft wakker geschud,niet omdat het amerikanen waren die daar vermoord zijn maar gewoon mensen.

Als deze aanslag ergens anders was gebeurd was het net zo erg geweest!

groetjes toverfee

• Annemiek

Mag ik ook nog wat in deze onzinnige discussie gooien; het waren niet alleen Amerikanen die 9/11 zijn omgekomen, maar mensen van 90 nationaliteiten. Allemaal mannen, vrouwen en kinderen die die dag naar hun werk gingen, net in de buurt waren of in een vliegtuig gestapt.

• Petra/VS

Ik ben het helemaal met Annemiek eens. In juni 2002 waren wij voor het eerst op die plek en wat mij het eerste opviel, was al het puin en stof in het kerkhof van het oude kerkje nabij en van alle spandoeken, die steun betuigden voor de families van de slachtoffers. En de nog steeds aanwezige brandlucht.

Wat je ook voor politieke overtuiging hebt, als je naar het gat van “Ground Zero” kijkt, kijk je naar het graf van bijna 3000 mensen, moeders, vaders, geliefden, van allerlei godsdiensten en afkomsten. Als ik in New York ben ga ik er altijd langs, om die mensen te herdenken. Noem het overdreven, noem het sentimenteel, het kan me geen moer schelen wat anderen ervan denken.

De aanslagen van 2001 waren een schok voor dit land, is dat zo vreemd? En er zijn velen van de bijna 300 miljoen Amerikanen, die wel degelijk heel wat over de wereld weten en het niet met hun regering eens zijn. Net als lang (kuch) niet alle Nederlanders zo dol zijn op hun momentele regering en lang niet alle Nederlanders zelfs weten hoeveel staten er in de VS zijn.